Kasy fiskalne - pytania i odpowiedzi

Kasy fiskalne – pytania i odpowiedzi Leave a comment

Mam kasę Posnet Mobile Online z Wifi. Fajna, mała kasa, ale nie wiem, czy komunikacja z CRK odbywa się prawidłowo. Jak to sprawdzić?

ODPOWIEDŹ: Posnet Mobile Online na wyświetlaczu operatora nie sygnalizuje problemów jeśli chodzi o połączenie z repozytorium. Sygnalizuje to w inny sposób. Z lewej strony urządzenia (po tej samej stronie, gdzie znajduje się dźwignia pokrywy mechanizmu drukującego) znajdują się trzy diody – zasilanie (żółta/niebieska), stan naładowania akumulatora (żółta/czerwona) i połączenie z repozytorium (czerwona). W przypadku braku połączenia dioda zaczyna świecić na czerwono, miga – gdy pobiera aktualizacje z serwera aktualizacji.

Mam kasę online z Wifi, Internet udostępniam przez telefon ale zdarza się, że zapomnę włączyć funkcję routera. Co w takim przypadku?

ODPOWIEDŹ: Unikajmy takich sytuacji, ale gdy się to wydarzy i irytują nas komunikaty o „zaległych danych”, możemy z poziomu kasy wymusić połączenie z repozytorium poza harmonogramem i przesłanie zaległych informacji. W przypadku Posnet Mobile Online wybieramy: Kierownik -> Konfiguracja -> Parametry ogólne -> Połącz z repozytorium. Czekamy na przesłanie danych.

Przez cały miesiąc wystawiałem paragony – nie było ich wiele, ale były. Na początku kolejnego miesiąca wydrukowałem raport miesięczny – zresztą kasa sama się o to upominała. Jakież było moje zdziwienie, gdy na raporcie nic się nie wydrukowało – same zera. Coś się zepsuło, coś było źle ustawione?

ODPOWIEDŹ: Raport miesięczny odczytuje wartości raportów dobowych wykonanych w poprzednim miesiącu (nie odczytuje wartości paragonów). Jeśli dziennej sprzedaży nie kończymy wykonaniem raportu dobowego i tak konsekwentnie przez cały miesiąc, to mimo generowania paragonów na raporcie miesięcznym będą same zera. Kasa nie zepsuła się.

Pracownik prowadził sprzedaż ostatniego dnia miesiąca, jednak zapomniał tego dnia zrobić raport dobowy. Czy można wykonać go następnego dnia?

ODPOWIEDŹ: Tak, nie tylko można, ale należy go wykonać (przed sprzedażą tego dnia). Na raporcie datowanym na pierwszy dzień miesiąca będzie suma kwot zarejestrowanych ostatniego dnia miesiąca. Do raportu miesięcznego za zeszły miesiąc należy doliczyć te kwoty. W następnym miesiącu, kiedy możemy wykonać raport za bieżący miesiąc należy pamiętać o odjęciu tych kwot (raport dobowy ze sprzedażą za zeszły, ostatni dzień miesiąca ma datę bieżącego miesiąca – wlicza się zatem do raportu miesięcznego bieżącego).

Wymieniałam swoją poprzednią kasę na kasę online. W przypadku starszego urządzenia czekałam na decyzję o nadaniu numeru ewidencyjnego. Ile czasu będę czekać w przypadku nowej kasy online?

ODPOWIEDŹ: Pani kasa online ma już nadany numer ewidencyjny. Ten numer nadawany jest w trakcie fiskalizacji urządzenia i jest widoczny na wydruku potwierdzającym fiskalizację. Powinien także być wpisany do książki serwisowej urządzenia. Ten numer powinna Pani umieścić na obudowie urządzenia tak, aby był czytelny. Być może Serwisant, który fiskalizował urządzenie już go na niej umieścił.

Mam kasę fiskalną online z modułem Wifi. Wymieniłem właśnie telefon – z niego udostępniam Internet kasie – jak sparować kasę z nowym telefonem?

ODPOWIEDŹ: W zależności od producenta telefonu funkcja routera Wifi może różnie się nazywać np.: Hotspot, Hotspot WiFi, Hotspot osobisty itp. Uaktywniamy ją i równocześnie sprawdzamy ustawienia Hotspota. Ważne dla nas są trzy parametry: nazwa sieci (SSID), hasło dostępu (zazwyczaj można je samemu zmienić) oraz jeśli jest taki wybór: pasmo (Wifi w kasie działa w paśmie 2,4 GHz, jeśli telefon ma ustawione pasmo 5 GHz musimy to zmienić). Z poziomu ustawień kasy odnajdujemy nazwę naszej sieci (tej z nowego telefonu!), wpisujemy hasło dostępu (ważna jest wielkość liter!) i zapisujemy ustawienia. Niektóre urządzenia w tym celu (Posnet) zadają pytanie: „Czy chcesz łączyć się z siecią automatycznie?”, i jeśli odpowiemy na nie twierdząco – kasa zapamięta hasło do naszej sieci.

Czy w nowych kasach online trzeba jeszcze pamiętać o zmianie czasu zimowy/letni?

ODPOWIEDŹ: Tak. Momentem kiedy kasa synchronizuje swój zegar z serwerem czasu jest wykonanie raportu dobowego. Zazwyczaj wykonuje się go wieczorem. Załóżmy, że następnego dnia (we wczesnych godzinach rannych) zmienia się czas. Kasa w takim przypadku nie zsynchronizuje sobie czasu. Dopiero kolejny raport dobowy wyrówna różnicę. Po zmianie czasu zimowy/letni należy przed rozpoczęciem sprzedaży przeprowadzić synchronizację z serwerem czasu. (ścieżka zazwyczaj wygląda następująco: Konfiguracja -> Parametry ogólne -> Data i czas -> Synchronizacja).

Mam kasę fiskalną online, jednakże paragony dla osób fizycznych wystawiam tylko okazjonalnie. Czy pomimo tego powinnam pozostawiać kasę włączoną i z dostępem do Internetu?

ODPOWIEDŹ: Odpowiedź może być zaskakująca, ale tak. Kasa powinna być włączona w godzinach Pani pracy. Mimo, że nie będzie Pani rejestrowała sprzedaży, urządzenie będzie periodycznie sprawdzało dostęp do CRK. Dane będą przesyłane w przypadku wygenerowania paragonu, wykonania raportu dobowego itd. W początkowej fazie wdrażania urządzeń online większość osób przypuszczała, że należy zapewnić kasie dostęp do CRK tylko w momencie sprzedaży. Czyli jeśli nie korzystaliśmy z urządzenia to po prostu go nie włączaliśmy. Publikowana ostatnimi czasy w mediach korespondencja z organami podatkowymi pokazuje, że to błędne podejście. Sprzedawca ma być gotowy na przybycie klienta i wystawienie paragonu. Swoją drogą ciekawe jak problem ma rozwiązać np. branża budowlana, gdzie wystawienie paragonu naprawdę jest okazjonalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

SHOPPING CART

close